maanantai 7. tammikuuta 2008

In the phone

Tanaan meni hermot, useampaan kertaan. Puhelimen kanssa. Yritin soittaa sosiaalitoimistoon kysellakseni missa sosiaaliturvatunnuksemme viipyvat. Ennen kuin asiakas paastetaan keskustelemaan oikean virkailijan kanssa, hanta koetellaan puhelinautomaatin kanssa jutustelulla.
A: Hyvaa paivaa, tervetuloa Sosiaaliturvan puhelinpalveluun. Valitse 1, jos asiasi koskee…, valitse 2, jos asiasi koskee…, valitse 3, jos asiasi koskee…, valitse 4, jos asiasi koskee…, valitse 5, jos asiasi koskee…, valitse 6, jos asiasi koskee…, valitse 7, jos asiasi koskee…, valitse 8, jos asiasi koske…, valitse 9, jos asiasi koskee…
S: Hmm, nyt menee arpapeliksi. Valitaan vaikka 3.
A: Turvallisuusseikkojen ja palvelun laadun kehittamiseksi puhelu nauhoitetaan. Haluatko jatkaa? Paina 1 jos ok.
S: Tamahan on helppoa. 1.
A: Ennen kuin yhdistamme sinut virkailijalle, keraamme hieman taustatietoja keskustelua varten. Jonotusaika virkailijalle noin 10 minuuttia. Haluatko jatkaa? Paina 1 jos ok.
S: En kai muuten tassa aikaani kuluttaisi (mutisee). 1.
A: Nappaile postinumerosi.
S: Tata kysytaan kanssa joka paikassa. 21044.
A: Kerro lyhyesti ja selkeasti, mita asiasi koskee.
S: Niin, etta missa ne tunnukset viipyvat.
A: Valitettavasti en saa selvaa, mita yritat sanoa.
S: Sepa yllattavaa (mumisee).
A: Ole hyva ja yrita uudelleen. Yrita olla mahdollisimman lyhytsanainen.
S: Tarvitsen sosiaaliturvatunnukseni.
A: Ymmarsin, etta asiasi koskee sosiaaliturvatunnustasi.
S: Sitapa sita (puhisee).
A: Valitse 1, jos asiasi koskee…, valitse 2, jos asiasi koskee…, valitse 3, jos asiasi koskee…, valitse 4, jos asiasi koskee…, valitse 5, jos asiasi koskee…
S: 3. Sosiaaliturvatunnuksen uusiminen.
A: Ole hyva ja nappaile aanimerkin jalkeen sosiaaliturvatunnuksesi ja paina risuaitaa.
S: Klick!

Heti peraan samanlainen episodi tyopuhelimen virittamisen kanssa. Automaatin ohjeiden mukaan ensin nauhoitellaan omaa nimea, valitaan 5-numeroinen salasana (joka ei saa sisaltaa samoja numeroita, kuin mita omassa 4-numeroisessa lyhytnumerossa on), jatetaan kaksi eri tervehdysviestia ja lopuksi itse asiaan eli miten kuunnellaan viikko sitten tullut vastaajaviesti. Puolessa tunnissa selvisin. Nyt kelpaa soitella.

Kummallista. Puhelimeen kylla viritetaan kaikenlaisia automaatteja, mutta pankissa ollaan hanakasti sulkemassa online-maksupalvelua, koska emme ole sita viela kertaakaan kayttaneet. Miten ihmeessa kaytat, kun kaikki haluavat shekkeja!

Tanaan oli siis tallainen paiva. Vahemmastakin hermot kiristyvat. Muutakin tekemista olisi. Esimerkiksi havainnoida ikaantymismuutoksia, joita uudelle vuosikymmenelle siirtyminen tuo mukanaan. Ei kai kolmekymppisena olo ole tata?

1 kommentti:

Ste kirjoitti...

On ja ei. Heh.